یزدفردا:مجلس از تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه تا جایی که ممکن است جلوگیری می کند/آقای حاجی بابایی به جای کارهای عمقی در پی کارهای سطحی و شعاری است و نمی دانیم در پی چیست اما مجلس قطعا با تعطیلی مدارس ابتدایی در پنجشنبه ها برخورد می کند

علی عباسپور فرد تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه تا جایی که ممکن است جلوگیری می کند.

 عباس‌پور  از بررسی این موضوع در جلسه دیروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با مسئولان آموزش و پرورش خبر داد و افزود : مسئولان این وزارتخانه استدلال هایی برای تعطیل کردن مدارس در پنجشنبه ها ارائه کردند که قانع کننده نبود.

 وی گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با ایجاد کارگروهی ویژه و بررسی موضوع با مشارکت استادان دانشگاه به این اجماع رسید که تعطیل کردن پنجشنبه ها طرح نادرست و مردود است.

 عباس پور افزود: مسئولان آموزش و پرورش برای تاکید بر این موضوع به تعطیلی دو روز در هفته مدارس بسیاری از کشورها استناد می کنند اما این بخشی از واقعیت است .

وی گفت : چرا مسئولان آموزش و پرورش به این موضوع اشاره نمی کنند که در آن کشورها مدارس در دیگر روزهای هفته8 صبح تا 17 دایر است و در فاصله صبح و بعد از ظهر برنامه های شاد مانند اردوها ، کلاس های فوق برنامه ، تغذیه رایگان و فرصت مناسب برای استراحت دانش آموزان ایجاد می شود ؟
عباس پور افزود:‌ مسئولان آموزش و پرورش فقط می خواهند مدارس را در پنجشنبه ها تعطیل و برنامه ها را در کلاس های نوبت صبح روزهای دیگر فشرده کنند که به خستگی دانش آموزان منجر می شود.
وی با طرح این که آموزش و پرورش در این باره مطالعه کافی نکرده است اضافه کرد : اجرای این طرح به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی که صبحانه مناسب و کافی نمی خورند تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.

عباس پور تهرانی گفت: یکی از توجیهات مسئولان آموزش و پرورش در این باره ، موافقت 86 درصد معلمان با آن در نظرسنجی هاست اما این که توجیه نمی شود چون اگر مثلا چهارشنبه را هم تعطیل اعلام کنند شاید96 درصد با آن موافق باشند بنابراین مهم ، کیفیت آموزش است.

 وی افزود: ممکن است گفته شود معلمان ابتدایی از این که در مقایسه با معلمان دیگر به مدرسه می روند و کارفشرده تری می کنند ناراحتند که در این مورد نیز به جای تعطیلی این گونه می توان به ازای کار بیشتر حقوق بیشتری به این معلمان پرداخت کرد.

 آقای عباس پور تصریح کرد: ما با اجرای این طرح مخالفیم مگر آن که مانند کشور های پیشرفته مدارس در دیگر روزهای هفته دو نوبته و در میانه نوبت صبح و بعد از ظهر برنامه های آموزشی و پرورشی مناسب و شاد اجرا شود و دانش آموزان نیز بتوانند کیف و کتاب خود را در کمدهای مخصوص خود قرار دهند و بدون دغدغه تکلیف شب به منزل بروند.

عباس پور افزود : اکنون کیفیت آموزش کشورمان در آزمون بین المللی تیمز و پرلز در رده های پایین دنیاست و اجرای تعطیلی پنجشنبه ها تراز ما را در این زمینه بیشتر کاهش می دهد.

وی مجلس را نهاد مفسر قانون دانست و تاکید کرد : اگر بخواهند طرح تعطیلی مدارس ابتدایی را از آغاز سال تحصیلی91-90 اجرا کنند مجلس تا جایی که ممکن است اجازه نمی دهد و جلوی این کار را می گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: آقای حاجی بابایی به جای کارهای عمقی در پی کارهای سطحی و شعاری است و نمی دانیم در پی چیست اما مجلس قطعا با تعطیلی مدارس ابتدایی در پنجشنبه ها برخورد می کند.

طرح تعطیلی مدارس ایتدایی در روزهای پنجشنبه از آغاز امسال به صورت آزمایشی و داوطلبانه اجرا شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا